ING iDEAL-Lite voor uw boekhouding

Voeg iDEAL toe aan uw facturen en e-mail met ING iDEAL-Lite

Een klikbare betaallink op uw facturen en in uw emails. Mooi en compleet en daarnaast extra gemakkelijk voor uw klanten om tot betaling over te gaan.

Eén klik om te betalen


ING iDEAL-Lite instellen in Acumulus

De configuratie voor ingebouwde iDEAL-betaallinks kunt u vinden in de instellingen van een rekening.
  1. Navigeer naar Beheer » Bank- & girorekeningen, kas.
  2. Open de (tussen)rekening (meer hieronder) waarvoor u de betaallinks wilt activeren.
  3. Open het tabblad iDEAL.
  4. Kies ING iDEAL-Lite als Bank/omgeving.
  5. Vul uw iDEAL merchantID in.
  6. Vul uw iDEAL sleutel in.
  7. Zet iDEAL op actief.
Zodra bovenstaande stappen goed zijn doorlopen kunt u een nieuwe factuur aanmaken en deze als PDF openen. Een klikbare betaallink zal verschijnen.


U kunt in het bijbehorende factuursjabloon gebruik maken van de [ideal-link]-code om ook in uw emails de speciale betaaloptie te presenteren.

ING iDEAL-Lite opzetten bij uw leverancier

  1. Vraag een basis-iDEAL-contract (ING iDEAL-Lite) aan bij uw bank.
  2. U ontvangt van de bank een acceptant-ID.
  3. Dit is in Acumulus het merchantID.
  4. U ontvangt van de bank een sleutel of genereert een nieuwe.
  5. Dit is in Acumulus de iDEAL-sleutel.
  6. Kies er in Acumulus voor om de ING iDEAL-Lite-testomgeving te gebruiken.
  7. Doorloop de vereiste testprocedure. Maak een factuur voor resp. 1.00, 2.00, 3.00, 4.00, 5.00 en 7.00 euro totaal aan en probeer deze te betalen via de factuur. Hiermee voert u alle verplichte tests uit. In uw test-dashbord van de bank kunt u zien of alle tests goed zijn verlopen. Indien alle tests akkoord zijn, ontvangt u uw contract.
  8. Ga daarna naar het productie-dashbord van uw bank en genereer of gebruik de nieuwe productie-sleutel.
  9. Kies er in Acumulus voor om de ING iDEAL-Lite-productieomgeving te gebruiken.
  10. Plaats de productiesleutel in Acumulus onder iDEAL sleutel .

Inzicht en controle met een aparte rekening


Voor de verwerking van inkoop-, en verkoopfacturen op basis van ING iDEAL-Lite raden we aan om onderstaande aanpak te hanteren:
  1. U maakt in Acumulus een aparte (tussen)rekening aan voor ING iDEAL-Lite.
    Dit kan via Beheer » Rekeningen. Noem deze bijvoorbeeld "Rekening ING iDEAL-Lite".
  2. Vervolgens boekt u elke met ING iDEAL-Lite betaalde verkoopfactuur ten gunste van deze rekening.
  3. U boekt de door ING iDEAL-Lite in rekening gebrachte transactie-, of bemiddelings-kosten, als zakelijke uitgave ten laste van deze ING iDEAL-Lite-tussenrekening.
    Als het goed is ontvangt u hier periodiek een normale factuur van ING iDEAL-Lite voor.
  4. Tot slot verwerkt u de uitbetalingen van ING iDEAL-Lite als interne overboeking. U boekt dan van uw ING iDEAL-Lite-tussenrekening naar uw zakelijke rekening in Acumulus.
    Deze interne overboekingen kunt u uitvoeren vanuit de speciale boekingen.


Met deze aanpak komen altijd uw tegoeden bij ING iDEAL-Lite ook terug in Acumulus en heeft u een nog sterker inzicht in uw kapitaalstromen.


Over deze methode

Binnen Acumulus is er voor gekozen om juist niet automatisch uw bankmutaties of transacties te importeren. Het automatisch importeren van deze gegevens in boekhoudpakketten betekent vaak niet meer dan het inladen in het zogenaamde bankboek. Hierna dienen alle bankmutaties of transacties veelal handmatig afgeletterd te worden omdat veel essentiële informatie ontbreekt.


Informatie in de bankmutaties of transacties is beperkt omdat een bank of betaaldienst niet kan aangeven:
  • welke kostenplaats van toepassing is.
  • welke kostensoort van toepassing is.
  • met welk btw-tarief gerekend is.
  • of de aankoop (willekeurig) afgeschreven dient te worden.


Deze informatie dient derhalve toegevoegd te worden voordat de mutatie volledig kan worden geboekt.


Acumulus kent geen separaat bankboek. Boekingen hebben invloed op het banksaldo indien deze op "Betaald" worden gezet. Het boeken van bijvoorbeeld een laptop inclusief saldo en eventuele afschrijvingen, gaat in één enkele boekingshandeling.


Acumulus kan op basis van de tegenrekening onthouden om welke relatie het gaat en welke kostenplaats en -soort het betreft. Hierdoor verloopt de verwerking van terugkerende kosten sneller.


Veel klanten hechten er waarde aan om zelf te kunnen bepalen wanneer zij hun administratie bijwerken over welke periode. De een doet dat wekelijks, de ander eens in de drie maanden. Het importeren van de bankmutaties of transacties kost maar enkele minuten en biedt de vrijheid om de administratie op eigen initiatief, tempo en boekhoudkundige keuzen bij te werken.

Indien u een afwijkend saldo hebt op uw rekening


Een afwijkend saldo in uw bankomgeving of in de beheeromgeving van uw betaaloplossing ten opzichte van die in uw boekhouding illustreert vaak een invoerfoutje of een ontbrekende boeking. Om op te sporen waar dit door komt, hebben we een eenvoudige methode ontwikkeld.


Veelal helpt het om eerst vast te stellen in welke periode het verschil ontstaat. U kunt in Acumulus bij saldo-overzicht bijvoorbeeld het 1e kwartaal selecteren en het tussensaldo dat Acumulus aangeeft vergelijken met het saldo op uw rekeningafschrift of beheeromgeving van uw betaaloplossing. Vaak is dan de ontbrekende of verkeerde boeking vlot gevonden.


Controleer ook of het beginsaldo (1 januari) voor de rekening(en) klopt. U dient namelijk elk boekjaar een aantal zaken opnieuw in te voeren. Meer hierover kunt u nalezen op: onze wiki-pagina over het opstellen van een beginbalans.


Als er op 1 januari EUR 123,45 op de desbetreffende rekening staat maar dit niet is opgevoerd als beginsaldo, ontstaat er direct een verschil. Maak voor iedere rekening inclusief Kas een priveboeking naar deze rekening op 1 januari met het bedrag van het beginsaldo. Noem deze boeking bijvoorbeeld: Beginsaldo. Wanneer het een positief saldo is maakt u een prive-storting. Bij een negatief saldo een prive-opname. Dit dient u elk jaar opnieuw te doen.


Als bovenstaand niet het geval is, helpt vaak onderstaande aanpak. Maakt u a.u.b. in het Acumulus saldo-overzicht de volgende selectie:
  • 2017
  • heel jaar
  • alle posten
  • alle kostenplaatsen
  • de rekening met het verschil
en laat deze op datum oplopen. Als het goed is, start 2017 op 01-01-2017 met een boeking om het beginsaldo te definiëren. In de meest rechter kolom staat na elke regel wat de tussenstand op uw rekening zou moeten zijn. Dit hoort overeen te komen met de tussenstanden die de dienst of bank aangeeft. Als deze naast elkaar gelegd worden, is op een gegeven moment de afwijking, ontbrekende boeking of verkeerde boeking gevonden.