Handleiding Acumulus

  •   Terug naar alle onderwerpen

    Acumulus en de BV


    De basis

    Om een BV te administreren in Acumulus, dient een aantal zaken te zijn ingericht.

    Indien dit nog niet (automatisch) is gebeurd, voer dan de volgende stappen uit:

    1. zet bij Beheer -> Contractgegevens de rechtsvorm op Besloten vennootschap;
    2. voeg enkele rekeningen toe en geef deze de juiste rekeningsoort;
    3. voeg enkele kostensoorten toe.

     

    Rekeningen toevoegen

    Maak bij Beheer -> Rekeningen en kas de volgende extra rekeningen aan:

    1. Rekening courant DGA (of RC DGA), wijzig daarna op het tabblad Speciaal de rekeningsoort in Activa - overige;
    2. VPB-afdrachten, wijzig deze in de soort Passiva - afdracht / teruggaaf VPB;
    3. Uitgekeerd dividend, soort Passiva - eigen vermogen;
    4. Winstreseverves vorig boekjaar, soort Passiva - eigen vermogen;
    5. Netto vermogenswaarde <bedrijfsnaam>, soort Activa - overige,
      en
      Resultaat deelneming <bedrijfsnaam>, soort Passiva - eigen vermogen
      indien sprake is van een deelneming in een andere BV.

     

    Kostensoorten toevoegen

    Voeg bij Beheer -> Kostensoorten de volgende twee kostensoorten toe:

    1. Loonheffingen
    2. Salarissen

     

    Volgende stappen: