Handleiding Acumulus
Terug naar alle onderwerpenInkoopfacturen met meerdere regels
Inkoopfacturen kunnen meerdere factuurregels bevatten. U kunt deze alleen in een enkele boeking verwerken wanneer alle onderdelen onder dezelfde kostensoort, kostenplaats en eventuele afschrijving vallen.
Wanneer u bijvoorbeeld een inkoopfactuur hebt met de regels:
Laptop Dell, prijs inclusief BTW 600 euro, BTW-21%, aantal 1
Laptoptas, prijs inclusief BTW 100 euro, BTW-21%, aantal 1
dan zijn de kostensoorten, kostenplaatsen en de BTW gelijk. De laptop moet in principe afgeschreven worden over minimaal 5 jaar en daar mag de tas in meegenomen worden. U boekt dan één zakelijke uitgave met afschrijving voor 700 euro incl. BTW.
Maar wanneer u naar de Makro gaat en de volgende factuur krijgt:
Laptop Dell, prijs inclusief BTW 600 euro, BTW-21%, aantal 1
Balpoint, prijs inclusief BTW 1 euro, BTW-21%, aantal 10
Koffie, prijs inclusief BTW 5 euro, BTW-6%, aantal 5
lukt dat niet in een enkele boeking. De laptop moet worden afgeschreven over 5 jaar. De ballpoints moeten als directe kosten worden geboekt en de koffie heeft een ander BTW-tarief.
Hiervoor moeten dus 3 aparte boekingen gedaan worden.
Kies gemengde btw bij zakelijke uitgave
Het is wel mogelijk om een zakelijke uitgave in één keer te boeken als er meerdere btw-tarieven van toepassing zijn, mits:
- het geen investering met afschrijving betreft;
- alle onderdelen van de factuur onder dezelfde kostensoort en kostenplaats vallen.