Handleiding Acumulus

  •   Terug naar alle onderwerpen

    Inkoopfacturen met meerdere regels


    Inkoopfacturen kunnen meerdere factuurregels bevatten. U kunt deze alleen in een enkele boeking verwerken wanneer alle onderdelen onder dezelfde kostensoort, kostenplaats en eventuele afschrijving vallen.

    Wanneer u bijvoorbeeld een inkoopfactuur hebt met de regels:

    Laptop Dell, prijs inclusief BTW 600 euro, BTW-21%, aantal 1
    Laptoptas, prijs inclusief BTW 100 euro, BTW-21%, aantal 1

    dan zijn de kostensoorten, kostenplaatsen en de BTW gelijk. De laptop moet in principe afgeschreven worden over minimaal 5 jaar en daar mag de tas in meegenomen worden. U boekt dan één zakelijke uitgave met afschrijving voor 700 euro incl. BTW.

    Maar wanneer u naar de Makro gaat en de volgende factuur krijgt:

    Laptop Dell, prijs inclusief BTW 600 euro, BTW-21%, aantal 1
    Balpoint, prijs inclusief BTW 1 euro, BTW-21%, aantal 10
    Koffie, prijs inclusief BTW 5 euro, BTW-6%, aantal 5

    lukt dat niet in een enkele boeking. De laptop moet worden afgeschreven over 5 jaar. De ballpoints moeten als directe kosten worden geboekt en de koffie heeft een ander BTW-tarief.

    Hiervoor moeten dus 3 aparte boekingen gedaan worden.

     

    Kies gemengde btw bij zakelijke uitgave

    Het is wel mogelijk om een zakelijke uitgave in één keer te boeken als er meerdere btw-tarieven van toepassing zijn, mits:

    • het geen investering met afschrijving betreft;
    • alle onderdelen van de factuur onder dezelfde kostensoort en kostenplaats vallen.